It's all about the wordplay

Nu känner jag mig lite glad, för nu lyssnar jag på en mysig låt. (http://www.youtube.com/watch?v=_TDcQdgGi5U&feature=related

Musik kan verkligen göra allt för hur man känner sig. Lyssnar man på en glad låt blir man oftast gladare. Är man ledsen/arg/har ångest kan det vara skönt med musik som översätter ens känslor i melodier och ord. Jag tycker att låtar ofta präglas av den första gången man hörde dem, och vilken sinnesstämning man hade då eller var man befann sig. Låtar kan röra vid känslor man inte trodde att man hade. Det kan kännas som att man har strängar inuti som det spelas på, vissa textrader kan sätta exakt ord på ens egna abstrakta tankar. Musik är känslor. Åtminstone för mig. Det är känslan som är det viktiga i en låt. Därför kan jag ibland bli väldigt osams med en vän som är musiker och väldigt duktig, hon lyssnar en del på det tekniska i låten medan jag bara känner.
Håkan Hellström är ett bra exempel. Folk kan verkligen bli upprörda över att han har så mycket fans trots att han inte ens sjunger rent. Men han får fram känslan, och för vissa är det det som är det viktiga. Till exempel mig.

Apropå något helt annat så hittade jag av en slump min gamla blogg idag. Sökte på bloggar av människor från Gislaved. Läste lite av den, och jösses. Jag tycker bättre om den här, så mycket kan jag ju säga.


Ha La La La La
L-listen closer to the words I lay
Ha La La La La
It's all about the wordplay
Ha La La La love
The wonderful thing it does
Because, because
I am the wizard of ooh's and ah's and fa-la-la's
Yeah The Mr. A to Z
They say I'm all about the wordplay

Kommentarer
Postat av: Cami

Du upphör aldrig att förvåna! Musik är exakt så för mig också: känslan. Precis mina tankar om Hellström. Ibland när jag läser dina inlägg så tror jag att jag läser något som jag själv har skrivit, det är läskigt.

2008-01-04 @ 17:14:47
Postat av: Mattis!

Same here as for u2! Det finns alltid något man kan hitta (iaf nästan).. Typ Sonata! Därför är musik på en helt annan nivå än choklad, te och örtsalt

2008-01-04 @ 19:07:41
URL: http://fallenone.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0