På pappafronten intet nytt

Sommaren är skrämmande nära och det börjar bli akut att söka sommarjobb. Med panik som drivkraft har jag klickat runt lite och letat på Platsbanken. Anledningen till att jag skjutit upp detta jobbsökande så länge är att jag fasat för att behöva skriva ens den minsta form av "personligt brev". Min självkänsla har varit i botten, och som den ibland dåraktigt ärliga människa jag är bär det mig emot att skriva saker jag inte tror på. Man kan ju inte lura stackars små personalchefer, eller vilka det nu är som sköter sådant, att man är värd att anställa.


Nu när jag blivit lite gladare har jag i alla fall bitit i det sura äpplet och sökt lite jobb. Något i en plastindustri, något som "lokalvårdare". Lokalvårdare som i städerska som i hygientekniker. Det känns som min svårighetsgrad på något vis. Synd att det inte finns något jobb där jag hade kunnat få skriva en massa trams. Men för det första så gör jag det på eget bevåg redan, och för det andra så finns det sådana jobb, bara inte för mig. Just nu. Vi får väl se när jag blir bästsäljande författare, host host.

Jag insåg när jag skulle skriva de här korta ansökningarna att jag inte vet någonting. Vad ska man referera till med en referens? Plötsligt känns det väldigt lockande att resa tillbaka i tiden till mellanstadiet, ungefär. Då visste man lagom mycket. Man frågade chans och det kom ut en Sagan om ringen-film varje jul (den sista kom när jag gick i sjuan, men ändå). Enkelt och trevligt. Åtminstone vill jag minnas det så, men jag vet innerst inne att det inte var bättre förr.

Det var inte bättre förr, men det ska bli bättre framöver. Nu skall jag laga mat och hoppas på jobb i sommar. Annars ses vi när du går förbi någon parkbänk eller trappuppgång? Nej, jag bara älskar att överdramatisera, vi ses väl inte alls i så fall för då kommer jag att sitta under ett träd i Dalarna med hästen betandes bredvid.

(Förresten tycker jag att min rubrik var väldigt listig. Förmedla information, återanvända en klassisk boktitel, och vara mystisk genom att handla om något helt annat än inlägget. Hej nobelpriset? Och nej, jag är inte allvarlig på en fläck.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0