You are not how much money you have in the bank.

-The things you own end up owning you.

Det känns lite paradoxalt att en bok som innehåller just ovanstående citat äger mig. Totalt. Ni vet filmen Fight Club? I fredags såg jag den för jag vet inte vilken gång i ordningen. Den är baserad på en bok. I lördags under min tågresa steg jag in på Pocket Shop för att köpa något att läsa och där var boken. (-If I saw something clever, I had to have it.) Jag tvekade en halv sekund när jag såg prislappen, men det var också allt. Jag kan ha övertrasserat mitt konto genom det kortköpet. Men vad spelar det för roll?

Jag öppnade boken och sedan bleknade resten av världen. Rent teoretiskt borde den inte fångat mig så, jag kan filmen utantill och vet vad som händer, men upplevelsen var så stark. Om filmen ger en ett nytt perspektiv på livet förändrar boken ens liv. Hela mitt liv, allt jag byggt upp på musik i mp3:n, skivor, böcker, små minnesgrejer, saker som tekulor och ostkupor, saker som pincetter och rakhyvlar, den materiella tryggheten, allt det förlorade sin betydelse där och då. Jag satt där med åtskilliga timmar av resande i kroppen och kände mig ändå lättare än någonsin. Det kanske var tyngden av alla mina saker som minskade. Eller så var det den befriande insikten att ingenting egentligen spelar någon roll.

Det finns ingenting att hålla sig fast i, det tryggaste du kan göra är att släppa taget. Släpp kontrollen.

Man kan vakna upp i en annan tid.
Man kan vakna upp på en annan plats.
Varför kan man inte vakna upp som en annan människa?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0