Here comes the anxiety(!)

Hjälp. Jag kommer att avlida. Av nervositet. (Fast det kanske hade varit ett udda sätt att dö på? Ja, för det är något att eftersträva. Skärpning, Anna.)  

Jag försöker med hjälp av internet (tacktacktack för last.fm och wikipedia och myspace) införskaffa någon slags koll på musik så att jag kommer att veta vad jag skriver om. På ett sätt är det kul och intressant, jag menar, det är trevligt att lyssna på ny musik och att läsa om saker man är intresserad av. Men. Ju mer jag irrar runt i cyberspace desto mer inser jag hur lite koll jag i själva verket har, och för varje ord någon annan skrivit om musik får jag mer prestationsångest. 

Vilket för oss till Fridah Jönssons blogg. En dag för några veckor sedan skaffade jag bloggkoll, och letade mig runt lite där. En av de mest lästa bloggarna under kategorin "Film, musik och litteratur" var den, och ska jag vara ärlig gick jag in och läste den mest på grund av adressen. Jag märkte då att den var rolig och började "prenumerera" på den som det heter på bloggkoll. Det här är alltså en av alla bloggar som skrivs i detta avlånga land. Vad har den med prestationsångest att göra?

Såhär. Människan är femton år och har blivit tillfrågad(!) av Linda Skugge om hon inte vill praktisera med henne. Människan skriver originellt, lättläst och roligt, men fortfarande inte ytligt på något sätt. Människan skriver krönika i Dalatidningen (heter den så? En tidning i Dalarna, i alla fall.) Fridah, jag är glad för din skull, det är jag.

Jag kan bara inte låta bli att jämföra mig och få panik. Vad har jag gjort i arton år?! Varför har jag lagt så mycket tid på så värdelösa saker? När jag borde lärt mig skriva. Hjälp. Men det är väl kul när det går bra för andra!

Idag är det fyra dagar kvar. Om det här är det sista ni hör från mig så beror det på att min ångest har fått mig att säga upp bekantskapen med alfabetet.

Kommentarer
Postat av: Yasmine Eriksson

Haha känner igen mig i det där ibland!!

2008-08-21 @ 13:54:56
URL: http://yasmineeriksson.blogg.se/
Postat av: Mattis

det heter Dalarnastidning.. Men hon skriver bl.a. i vår lördagstidning Pralin...

2008-08-21 @ 15:03:50
Postat av: Ellie

Jag läser också Fridahs blogg, och hittade henne på bloggkoll precis som du. Känner igen mig, jag jämför mig också med henne :P

2008-08-21 @ 15:50:07
URL: http://lilljesus.blogg.se/
Postat av: Fridah

Vad fint skrivet! Jag blir, för att citera Ronnie, ''glad och rörd. Och lite generad. Men mest glad.''

Jag skrev ett inlägg där jag svarade på det här. Läs det om du vill.

2008-08-21 @ 16:33:55
URL: http://indiepopochskit.blogg.se/
Postat av: carina

nej nej, stressa inte!

jag brukade själv känna samma sak. Själv sitter jag inomhus tre månader om året och kollar på skidåkning, och när man då finner flickor födda '89 som redan är världsmästare (okej men typ), då är det klart att det känns.

Men det finns gott om tid! :) Jag kommer kanske inte bli världsbäst på störtlopp, men både du och jag har chansen att bli världsbästa (favorit-ord!). Så det är bara att bita ihop och besöka så många konsreter/festivaler som möjligt på vägen :) ciao!

2008-08-27 @ 07:50:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0