Tillstånd att undvika så gott det går

1. Olyckligt kär i någon du måste träffa varje dag
Det är svårt att komma över det när du ständigt får slängt i ansiktet hur underbar personen i fråga är. Pinsamma situationer och spända stämningar kommer liksom på köpet. (Om ni nu skulle undra så talar jag av egen erfarenhet, men sedan övergick de känslorna till en mycket bra vänskap. Så det slutade lyckligt.)
 
2. Full och deprimerad
Alkohol gör allting sju resor värre. Drick inte när du mår dåligt! Tappar man omdömet då vet man aldrig hur det slutar. (Dessutom sparar du in pengar på bakismat genom att inte bli full, om vi ska ha framförhållning. Men jag kan inte säga att jag råder till total avhållsamhet. Jag råder till att välja tillfällen väl, och till måttlighet.)

3. PMS
Okej, jag vet vad du tänker, "man kan inte direkt styra över sina hormoner!", men lyssna här. Efter noggranna efterforskningar (inga Annanas skadades under försöken) har jag kommit fram till att socker gör humörsvängningar värre. Tvärtemot vad din kropp kanske tycks ropa efter - ät inte choklad.( "Just fight all your natural instincts and you will be fine", som Phoebe Buffay skulle ha sagt.) Du sparar dessutom in pengar på det, om du betänker allt PMS-godis som inhandlats genom åren.  

4. Matkoma
Begreppet har sitt ursprung i det norrländska uttrycket "paltkoma" och konceptet är enkelt. När du har ätit så mycket att det blir jobbigare att andas, då har du matkoma. Det är jobbigt, och hindrar en från att göra så mycket annat än att smälta maten. Alltså: Sluta ät när du känner dig mätt, hur gott det än är. Njut av smaken medan du äter istället. Mycket bättre. Och se till den ekonomiska aspekten - mat kostar pengar, onödigt alltså att äta mer än vad man behöver.

5. Jag vet inte
Egentligen hade jag inte en femte i huvudet just nu, men det kändes som ett bättre antal. "Jag vet inte" är väl i och för sig också ett tillstånd som är mindre behagligt. Den här listan kom till mest för att jag hamnade i kakdegskoma. (Det är inte smart att äta deg som innehåller bakpulver.) 

Ta hand om er.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0