Wristcutters: A Love Story

"Wristcutters: A Love Story" är en film från 2006 som regisserats av Goran DuKic. Jag anar att du undrar över titeln. Det gjorde jag också, men låt mig förklara. Filmen inleds med att vi får se huvudpersonen, Zia, sätta på en skiva och städa och göra fint i sin lägenhet. Sedan skär han upp sina handleder och blöder ner hela badrummet. Men döden är inte slutet utan bara början. Han kommer nämligen till ett slags efterliv för människor som tagit livet av sig, där det är ungefär som i den vanliga världen, fast lite sämre. Det är liksom komiskt på ett absurt sätt när folk sitter i barer och roar sig med att gissa på vilket sätt människor begått självmord, med Joy Divisions "Love will tear us apart" i bakgrunden. Zia saknar flickvännen som gjorde slut väldigt mycket, och när han får veta att hon också tagit livet av sig ger han och hans vän sig iväg för att hitta henne i en bil som har ett svart hål under framsätet. På vägen plockar de upp Mikal, en ung kvinna på jakt efter "de som bestämmer" eftersom hon bara är där av misstag och vill tillbaka till livet. Efter en rad händelser blir Zia och Mikal kära i varandra, och just då hittar de Zia's gamla flickvän. Först när han inte vill ha henne längre dyker hon upp. Då lyckas Mikal också hitta "de som bestämmer" och får ett slags visum tillbaka till livet. Zias vän åker till Nordpolen med en tjej han träffat och Zia är ensam kvar i bilen. Då han sträcker sig efter ett band han tappat faller han ned i det svarta hålet. Så vaknar han upp i en sjukhussäng med bandage runt handlederna, och i sängen bredvid ligger Mikal med dropp och ler.

Jag tyckte mycket om den här filmen, trots att den är så bisarr, eller kanske just därför. Den är komisk och besynnerlig och tragisk och romantisk och jag älskar det. Det finns ett budskap och en mening med denna film. För det första, att det är runt ut sagt jävligt dumt att ta livet av sig. Det hjälper liksom inte. Det andra är att ingenting händer förrän man slutar leta, slutar försöka, slutar vänta. En fin och annorlunda film som jag rekommenderar dig att se (även om jag just berättade slutet).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0