Du vet den där radioplågan...

...som heter "I kissed a girl"? Du kan inte ha undgått den om du är utrustad med öron. Jag hatar den. Delvis på grund av att den redan nötts sönder av radiostationerna, men mest på grund av vad texten handlar om. Titeln säger det mesta. Kate Perry sjunger om att hon kysser en tjej.

Så långt gott och väl. Men vänta, fundera lite. För att man ska skriva en låt om en kyss måste den vara speciell. Vad gör denna kyss så exceptionell? Jo, att det är just en tjej hon kysser. Hon är dock noga med att poängtera "it's not something I usually do". Raden "I hope my boyfriend don't mind it" låter i mina öron som en anspelning på att många killar tycker att tjejer tillsammans är sexigt, och möjligtvis ett hopp om att det är en ursäkt för att strula med andra.

Hela grejen är så heteronormativ att jag vill spy. Att tjejer kysser varandra målas ut som ett undantag. Det blir undantaget som bekräftar regeln om att hetero är det enda tänkbara. Om låten hade handlat om att Kate hånglat med en kompis på fyllan och hade ångest för hur det skulle påverka vänskapen hade jag varit med. Eller om att hon varit otrogen och ångrade sig, visst. Men att hon "experimenterat" och kysst en tjej, vad är grejen?

Kanske var tanken att vara kontroversiell och få uppmärksamhet (minns ni Tatu?), det skulle inte förvåna mig. Tyvärr är det helt misslyckat. Vakna, det är 2008.

Kommentarer
Postat av: -

fick länken hit av en vän. tack för recension i groove. börja nästan lipa.. kolla in www.myspace.com/simonnorrsveden la för 5 min upp stockholmssången med ny sångtagning. massakram

2008-09-23 @ 20:27:54
Postat av: Cami

Jag tokälskar den, synd att den blev populär bara. Fast det är en sådan låt som jag inte funderar djupare över meningen. Hon hade kunnat sjunga "I fucked a dog", mig spelar det ingen roll för låten har inget utomordentligt textvärde - den har melodivärde!

2008-09-23 @ 23:24:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0